KASA redder verden

KASA redder verden

Vel, kanskje ikke helt, men vi ønsker å gjøre vårt. Vi synes plakater er vakkert - det sier seg selv. Miljøpåvirkningen som trykt unst har er imidlertid alt annet. Om man regner med avskoging, kjemikaliebruken både ved papirproduksjon og trykking, lagring av de ferdige plakatene, distribusjon og til slutt destruering av overflødige produkter, er det berømmelige karbonavtrykket stort og stygt.

 For å sikre en grønnere fremtid leter vi etter måter å redusere miljøpåvirkningen på. En måte er å redusere den totale produksjonen av papir. Selv om mange tror at det å vende seg til digital kunst er svaret, er dette ikke helt sant. I det lange løp kan det å bli papirløs gjøre mer skade på jorden vår. Digital lagring krever også enormt store ressurser.

I stedet begynner noen å bruke en metode for trykking som kalles print on demand. Dette lar dem reduserer miljøfotavtrykket på flere måter.

Hva er Print-on-Demand?

Print on Demand-kunst er akkurat hva det høres ut som – kunst som trykkes når det er etterspurt. Vi har alle hørt ordtaket "Ikke bit av mer enn du kan tygge." Denne metoden har kuttet betydelig ned på bortkastet papir, blekk og materialer for bedrifter over hele verden. Print on demand lar kunstnere trykke opp nøyaktig det nødvendige antallet kunstverk som behøves.

Hvorfor bruke Print on Demand?

Tenk på den tradisjonelle modellen for å selge plakater. Kunstnere lager en original, produserer flere hundre versjoner og venter på at massene skal begynne å kjøpe.

For noen blir kunstverkene deres utsolgt på et blunk. Dette er imidlertid ikke tilfelle for alle. Kunstnere kan ha enorme mengder usolgt inventar stående, forlatt til de møter sin utidige ende på en av de mange søppelfyllingene rundt om i landet. Her går det altså med ressurser til produksjon, lagring og destruering – til ingen nytte.

Print on Demand er dermed en mye mer bærekraftig måte å selge kunstverk på.

Slik fungerer det:

 La oss si at en kunstner har laget noen motiver som de ønsker å selge. I stedet for å trykke opp massevis av kopier i håp om at det vil selge, kan de samarbeide med en online markedsplass som bruker print-on-demand-modellen.

Når en kunde bestemmer seg for å bestille et kunstverk, blir varen deres laget på bestilling. Print on demand-modellen eliminerer handlingen med å lage produkter som ikke er forhåndssolgt. Tidene med overtrykk "i tilfelle" er en saga blott, og kommer både kunstneren og miljøet til gode.

Hvordan Print on Demand-kunst hjelper miljøet

  • Reduserer avfall: Typisk utskriftspraksis resulterer i at store mengder papir går til spille. I 2018 rapporterte American Forest & Paper Association at søppelfyllinger i USA mottok over 17 millioner tonn kommunalt avfallspapir og papp. En annen studie viste at det tar 10 ganger mer energi å produsere ett ark enn å trykke på det. Med disse tallene i bakhodet er ganske enkelt å se hvorfor endringer må gjøres. Heldigvis er print-on-demand-selskaper forpliktet til å minimere avfall over hele linjen. Vann, blekk og papiravfall minimeres ved kun å skrive ut det som trengs.

  • Sparer penger: Print on demand reduserer kostnadene for bedriften betydelig. Alle produkter opprettet på forespørsel sendes umiddelbart til kjøperen. Null lagring der altså. En bonus er jo også at produktene blir levert raskt til kjøperen.

  • Print on Demand-selskaper er forpliktet til bærekraft: Selv om disse selskapene driver med trykk på forespørsel, stopper de ikke der. Mens de produserer begrensede mengder produkter, ser de etter de mest miljøvennlige alternativene for produktene de produserer. For eksempel vil de tilby kjøpere resirkulerbare materialer og oppmuntre til resirkulering i hele selskapet. En annen måte er å bruke papir som er hentet fra en kjede av leverandører som alle er forpliktet til å bruke bærekraftig praksis. Programmer som Forest Stewardship Council og Sustainable Forestry Initiative er to grupper som bidrar til å sikre at papiret kommer fra en bærekraftig forvaltet skog.

  • Lokal produksjon: Ikke alle tilbydere av Print on Demand har denne tjenesten, men vår partner har et globalt nettverk av trykkpartnere som alle har et høyt fokus på bærekraft og miljøvern. Dette gjør det mulig å forkorte transportavstandene for de kjøpte produktene radikalt. Om vi hadde brukt den gamle, tradisjonelle trykkmodell ville en plakat bestilt fra Pitcairn-øyene blitt produsert i Norge og fløyet til New Zealand, deretter fraktet med båt til Adamstown og kjørt med budbil (om de har slikt der) til kjøperens adresse. Nå er kanskje Pitcairn-øyene det mest isolerte stedet på jorden, men du tar poenget. Med vår modell ville vi i alle fall sluppet flyreisen fra Norge til New Zealand.

 

Vi er stolte over at vi får bidratt med å forbedre en bransje som har en vesentlig påvirkning på miljøet, og vi ser hele tiden etter andre, nye og bedre måter å kunne levere plakater på en bærekraftig og fornuftig måte. Vi har ikke tenkt å gi oss med dette.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet er beskyttet av reCAPTCHA, og Googles personvernerklæring og vilkår for bruk gjelder.